28 ارديبهشت روز جهاني موزه و ميراث فرهنگي
 
دستان سیستان
مهدی بزی الری
 
 

تعريف موزه:

بر مبناي تعريفي كه" ايكوم "از موزه مي دهد ، موزه عبارت است از مكان گردآوري ، نگهداري ، مطالعه ، بررسي كردن و به نمايش گذاشتن نعمتهاي فرهنگي يا طبيعي به منظور آموزش ، پژوهش و ارزش دادن به اين مجموعه ها و لذت بردن از آنها .

معناي لغوي و اصطلاحي موزه:

نام موزه از لغت فرانسوي  Musee گرفته شده و به معني مكاني است كه مجموعه بزرگي از آثار باستاني و صنعتي و چيزهاي گرانبها را درآن به  معرض نمايش مي گذارند و دانشمندان ، پژوهشگران ، هنرمندان و... از آن استفاده مي كنند. كلمه موزه را فرانسويان از لغت يوناني گرفته اند . موزه نام تپه اي در آتن بود كه در آن عبادتگاهي براي موزه ( الهه يوناني ) قرار داشت.

امروزه در كشورهاي مختلف جهان موزه هاي متعدد آثار باستاني، مردم شناسي، طبيعي، حيوانات ، وحوش و ... ، مجموعه ي تاريخي آن كشورها را بازگو مي كند. فرهنگ و تمدن هر قوم و ملتي از طريق اشياء و وسايلي كه در موزه ها جمع آوري شده ، شناخته مي شود. يكي از راههاي شناخت اقوام گذشته و آشنايي با نحوه ي زندگي آنها ، از طريق موزه ها به دانش آموزان و دانشجويان آموزش داده مي شود.

 تاريخچه موزه:

پژوهشگران و متخصصان موزه داري ، به دنبال ريشه يابي واژه ي موزه به مبداء هلني * بسنده كرده و تاريخ موزه و تاريخگذاري اين پديده را اين گونه تعريف كرده اند :

معبد خدايان هنر شعر و موسيقي كه بر فراز تپه اي در آتن قرار داشت ، نخستين موزه اي است كه در تاريخ موزه ها از آن نام برده مي شود و موزه آشمولين در شهر آكسفورد ، نخستين موزه اي است كه آثار مشرق زمين را در خود محفوظ نگه داشته است.

در حال حاضر تعداد 8 موزه در سطح استان راه اندازي گرديده است(موزه مردم شناسي زابل، سراوان، چابهار، خاك، قرآن و عترت، شهرسوخته و موزه پست و منطقه اي جنوب شرق كشور)

موزه منطقه اي جنوب شرق ايران- زاهدان

موزه منطقه اي جنوب شرق با 15000مترمربع مساحت داراي10000 متر مربع زير بنا در سال 1354 کلنگ احداث آن به زمين خورد و فعاليتهاي ساخت و ساز آن با انقلاب متوقف گرديد مجدداً از سال 1384 شروع به ساخت گرديد و در ارديبهشت ماه سال 1390 به دست دکتر رحيمي معاون اول محترم رياست جمهور رسماً افتتاح گرديد.

اين موزه  در 5 طبقه ساخته و شامل  بخش هاي زير مي باشد:

طبقه دوم زيرزمين :  موتورخانه، انبارها، تاسيسات ، اتاق برق ، کارگاه ساخت مولاژ..... 

طبقه اول زيرزمين : آمفي تاتر با گنجايش 200 نفر، سالن انتظار، چايخانه،گنجينه وانبار ،عکاس خانه ،آزمايشگاه ،کارگاه مرمت و فني.   

طبقه همکف: شامل بخش ورودي، مجسمه رستم،  فروشگاه عرضه اقلام فرهنگي، اتاق نمايش، کتابخانه، سالن رايانه، سالن محققين، تاکسيدرمي، اتاق مونيتورينگ، آکواريوم . 

طبقه اول:  به نمايش گذاشتن  شاخص هاي آثار فرهنگي، تاريخي و باستان شناسي استان هاي سيستان وبلوچستان ،کرمان وخراسان جنوبي به منظورمعرفي اشياء و آثار بدست آمده از کاووش هاي باستان شناسي درمناطق فرهنگي مذکور از جمله شهر سوخته سيستان ،اسپيدژ بلوچستان ، شهداد کرمان و.... 

طبقه دوم: به نمايش گذاشتن صحنه هايي از مردم شناسي استان ومنطقه در حوزه هاي مختلف به وسيله مجسمه هاي مومي ساخته شده از جمله مجسمه يعقوب ليث صفاري ،وصيف سيستاني شاعر ،شهيد مير حسيني و.... همچنين سرديسهاي  مشاهير استان ودر هر ضلع صفحه نمايشي، تاريخ وفرهنگ منطقه را به نمايش  مي گذارد.   

بخش اداري شامل: مديريت، معاونت، دفتر کارشناسان موزه، نمازخانه، دبيرخانه ،آبدارخانه،کارگاه آموزشي، نمايشگاه موقت.

 رمپ: به طول 600 متر با تابلوهايي از جاذبه هاي تاريخي، فرهنگي و طبيعي، نقشه هاي تاريخي از استان و ايران در ادوار مختلف تاريخي و همچنين اشيائي که در مرزهاي استان از قاچاقچيان اشياء فرهنگي ضبط گرديده به همراه هفت تابلو نقاشي قهوه خانه اي و نقش برجسته اي از خان هفتم شاهنامه  به معرض نمايش گذاشته شده است . 

محوطه باز پيرامون موزه شامل:  فضاي سبز- چمن، بوته هاي گل، درختکاري، ...- آمفي تئاتر رو باز، منزل مسکوني مديرکل، اتاق بيسيم، دکل بيسيم، نگهبانيهاي جبهه غربي، جنوبي، آسايشگاههاي افسر نگهبان وسربازان وظيفه و...


نظرات شما عزیزان:

همسنگری
ساعت23:31---3 خرداد 1392
سلام ممنون که برام نظر گذاشتید . شما هم وبلاگ خوبی دارید .

armin
ساعت12:54---3 خرداد 1392
*الا بذکر الله تطمئن القلوب*
خـــدایــآ
مــن اینگونه آرام میگیرم
امـــآ دردَم این است
تــو با کـــه آرام میــگیری؟

وب جالبی داری,ممنون که اومدی


هدیه
ساعت8:08---3 خرداد 1392
سلام عزیزم لینک شدید

syna
ساعت8:19---2 خرداد 1392
سلام بر همه ی جوانان این مرز وبوم خوشحالم که این قدر با غیرتید وبه زیبایی افتخارات سرزمینمان را معرفی می کنید موفق باشید

arash
ساعت10:04---1 خرداد 1392
سلام داداش چی شد دوست نداری منو لینک کنی؟؟؟؟

جملات زیبا ( رسول ترک )
ساعت18:57---30 ارديبهشت 1392
شما با احترام لینک شدید ...

لطفا با نام جملات زیبا ( رسول ترک ) لینک کنید ...ممنونم ...


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 29 ارديبهشت 1392برچسب:روز موزه, موزه جنوب شرق, سیستان,زابل,نیمروز, :: 8:10 :: توسط : مهدی بزی الری

درباره وبلاگ
به نام ایزد دانا و توانا باسلام و درود فراوان این وبلاگ در نظر دارد سیستان باستانی را با تاریخی سراسر افتخار و حماسه در حد توان حداقل به فرزندان این سرزمین بیشتر معرفی کند تا همان گونه که این سرزمین به فرزندان برومندش مباهات میکند مردمش نیز به سرزمین مادریشان افتخار کنند. باشد که موجبات رضایت ایزد را فراهم کنیم.
موضوعات
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دستان سیستان و آدرس dastansistan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.